Hoger in Google komen

Als jij een eigen website of webshop hebt, is het ook in 2023 waardevol om goed gevonden te worden in Google. Dit zorgt namelijk voor meer klanten en in het verlengde daarvan, meer omzet. Maar hoe pak je dat nou het beste aan? Want één ding is zeker: niet iedereen kan bovenaan in Google staan. Toch wil iedereen dat wel. Hoe zorg je er dus voor dat jij die persoon bent? In dit uitgebreide artikel geven wij inzicht in de beste manier om het voor elkaar te krijgen. We geven daarbij praktische tips, die je meteen kan toepassen. Geen vaag taalgebruik, of gave tools waar je eerst voor moet betalen. Met dit artikel kun jij direct aan de slag om je business online te laten groeien.

De gratis manier en de betaalde manier

Er zijn verschillende manieren om bovenaan in Google te komen. Je hebt vast al eens gehoord van Search Engine Optimisation (SEO) en Search Engine Advertising (SEA). Deze manieren verschillen heel erg van elkaar maar zijn bedoeld voor hetzelfde doel. Namelijk om nummer 1 in Google te worden. We leggen de verschillen kort even uit zodat je weet waar we het over gaan hebben.

Bovenaan in Google met SEA

Search Engine Advertising betekent dat je reclame gaat maken op Google. Je kunt dan voor het zoekwoord waar jij graag op gevonden wil worden, betalen. We gebruiken een voorbeeld om dit uit te leggen.

Stel dat jij een timmerbedrijf hebt. Voor klanten maak jij tafels, stoelen, schuurtjes en andere producten van hout. Het zou dan mooi zijn dat wanneer iemand zoekt op: “houten tuintafel”, ze jouw website vinden. Je kunt Google dan geld betalen, zodat jouw bedrijf bovenaan komt te staan maar wel alleen bij deze, specifieke zoekopdracht. Zie onderstaand screenshot.

Screenshot zoekresultaten

Je ziet dat de bovenste 4 zoekresultaten advertenties zijn. Als daar iemand op klikt, betaal je een klein bedrag aan Google. Hoe meer mensen klikken, hoe meer geld het je kost. Over dit onderwerp is genoeg te schrijven om een dik boek mee te vullen. In dit artikel gaan we het echter hebben over SEO.

Bovenaan in Google met SEO

Search Engine Optimisation is mede verantwoordelijk voor een hogere ranking in Google. We leggen het je uit, zonder al in veel details te treden.

Google kan merken waar een bepaalde tekst over gaat. Als die tekst en de bijbehorende pagina heel goed is, heeft de pagina een hogere waarde. Hoe hoger de waarde van de pagina, hoe hoger de pagina in Google staat. Daar hoef je dus niemand voor te betalen. Je moet echter wel weten hoe je een tekst schrijft die zo waardevol is, dat Google deze wel bovenaan moét zetten.

Uiteraard is de paginawaarde van allerlei factoren afhankelijk, zelfs van onderdelen die niet direct met tekst te maken hebben. Met alleen een dijk van een tekst, ben je er dus nog niet! Daarnaast zijn er nog allerlei tips en tricks die jouw pagina net dat beetje extra waarde geven. In dit artikel leggen we uit wat je moet doen.

 

 

Start bij het begin: waar gaan je SEO teksten over?

Denk na over de woorden waarop jij gevonden wil worden in Google. Waarschijnlijk weet jij nu al over welk onderwerp je wil gaan schrijven. Maar voordat je direct een Word document opent, is het goed om eerst even wat dieper na te denken. We nemen weer het het timmerbedrijf als voorbeeld.

Als timmerbedrijf maak en verkoop jij houten tafels en dus wil je direct schrijven over houten tafels. Maar je maakt ook blokhutten, speeltoestellen, stoelen en meer. Uiteraard wil je ook voor die producten gevonden worden. We beginnen daarom met het intrappen van een open deur: focus je op onderwerpen die directe relatie tot jouw bedrijf en jouw diensten hebben. Levert jouw bedrijf geen zonnepanelen? Schrijf daar dan ook niet over. Relevantie is het allerbelangrijkste.

Limiteer je teksten tot één onderwerp of niche

Het is raadzaam om over alle onderwerpen een aparte tekst te schrijven. Als je slechts één ding leert van dit artikel, laat het dan zijn dat je teksten relevant en concreet moeten zijn. Een tekst over meerdere onderwerpen, gaat alle kanten op. Een tekst over slechts één onderwerp, past 100% bij de zoekwoorden die de klant heeft gebruikt. Verdeel je onderwerpen daarom over meerdere webpagina’s.

Het gaat echter dieper dan dat. Want ga je schrijven over de producten die je maakt, of houd je het algemener? Het onderwerp “houten meubels” is natuurlijk algemener dan “houten stoel”. Toch zijn beide zoekwoorden relevant voor jouw bedrijf, maar bij welke zoekwoorden begin je dan? En gebruiken mensen deze zoekwoorden wel? Voordat je dus aan een tekst begint, denk je dus eerst na over de onderwerpen. Zet deze voor jezelf op papier.

De volgende stap is het zoekvolume checken. Zo weet je hoe vaak mensen op jouw gekozen onderwerpen zoeken en welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken.

Doe een kort zoekwoordenonderzoek

“Zoekwoordenonderzoek” klinkt heel ingewikkeld maar is het niet. Het woord “onderzoek” is in dit geval zwaar overdreven. Je kan met deze stap binnen een paar minuten klaar zijn. Ga eerst naar de website https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/. En vul in de zoekbalk de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Zie onderstaande screenshot. In de zoekbalk hebben we “houten tuintafel” ingevuld.

Volume

Je ziet hier een lijst met zoekwoorden met daarnaast vier kolommen met cijfers. Het eerste getal naast de zoekwoorden is het bijbehorende zoekvolume. Zo zien we dat bij het zoekwoord “houten tuintafel” een zoekvolume van 2900 hoort. Dat betekent daar 2900 keer per maand naar wordt gezocht.

CPC

CPC staat voor cost per click. Dit heeft te maken met SEA en niet met SEO. Voor dit artikel is deze kolom dus niet relevant.

PD

PD staat voor Paid Difficulty. Oftewel hoe moeilijk het is om goed te scoren in SEA met deze zoekwoorden. De schaal loopt van 0 tot 100, waarbij 100 de zwaarst mogelijke concurrentie aangeeft. Voor dit artikel is de Paid difficulty dus niet relevant. Wij focussen hier immers op SEO, dat gratis is.

SD

SD staat voor Search Difficulty. Oftewel, hoe moeilijk het is om goed te scoren in SEO met deze zoekwoorden. Ook hier loopt de schaal van 0 tot 100. Hoe hoger dit cijfer, hoe moeilijker het is om met deze zoekwoorden bovenaan te komen in Google. Deze kolom is dus zeer belangrijk bij het kiezen van jouw zoekwoorden.

Wanneer je de teksten gaat schrijven, zorg je dat de meest relevante zoekwoorden uit de eerste kolom in de tekst voorkomen. Plaats ze vooral in je titel en de tussenkopjes.

Tip: Maak een Excel bestand waarin je direct jouw onderwerpen aan de juiste zoekwoorden koppelt. Je hebt dan een overzicht waarin je precies bijhoudt welke teksten al geschreven zijn en op welke zoekwoorden je al wordt gevonden. Je hoeft ze dan niet per tekst opnieuw op te zoeken.

Een professioneel zoekwoorden onderzoek

Bij BTTR gebruiken we natuurlijk niet alleen de gratis tools. Als marketingbureau hebben wij toegang tot gespecialiseerde software waarmee we betere resultaten kunnen bereiken. Mocht je dus een diepgaander zoekwoordenonderzoek willen dan dat je zelf kunt doen, dan kun contact met ons opnemen.

Afkijken bij de concurrentie

Als jij bovenaan in Google wil komen te staan, zul je de huidige nummer 1 moeten verslaan. Bekijk daarom de pagina van de concurrentie. Klik de bovenste organische link aan. Organisch wil zeggen dat er niet voor betaald is. Bij het zoekresultaat staat dus nergens het groene woordje “advertentie”.

Wat valt je op bij de pagina van de concurrent? Let op de volgende punten:

  • Het onderwerp van de tekst
  • De lengte van de tekst
  • Het aantal subkopjes
  • De zoekwoorden die in de subkopjes verwerkt zijn
  • Het aantal links in de tekst
  • Het aantal gebruikte afbeeldingen/infographics/video’s
  • Is de tekst makkelijk deelbaar via social media of whatsapp?
  • Staan er reviews van externe klantreview diensten zoals Kiyoh?

Op zoveel mogelijk van deze punten zul je de concurrentie moeten verslaan. Denk er daarbij wel aan dat de tekst zo relevant mogelijk moet blijven. Het heeft geen zin om zoveel mogelijk te schrijven, puur zodat je tekst langer wordt, terwijl het dan niet meer met het onderwerp te maken heeft.

De beste SEO strategie om hoog te ranken in Google

Na je zoekwoordenonderzoek en je concurrentieonderzoek is het nu tijd om na te denken over je strategie. Wereldwijd hebben marketingmensen hier onnoemelijk veel tijd aan besteed. Wij zullen je die tijd besparen door inzicht te geven in de strategie die wij bij BTTR op dit moment gebruiken. Jij hoeft het dus alleen nog maar te implementeren. De SEO strategie is op te delen in verschillende stappen.

Focus op het maken van een content cluster

Stel dat jij eigenaar bent van een hondentrimsalon. Je knipt, wast en verzorgt allerlei soorten honden. Het is dan logisch dat je op deze diensten gevonden wil worden. Bij deze diensten behoren verschillende zoektermen. Bijvoorbeeld:

  • golden retriever knippen
  • poedel trimmen
  • honden knippen
  • honden trimmen cursus
  • etc.

Het is logisch dat je dan voor al deze zoekwoorden een tekst wil schrijven. Dat is zeker een goed idee, zorg alleen wel voor een goede structuur.nDaar komt het content cluster bij kijken.

Een content cluster is een verzameling teksten die qua onderwerp allemaal met elkaar te maken hebben. We gaan deze teksten daarom ook allemaal met elkaar verbinden middels interne links. In onderstaande afbeelding zie je een content cluster die een hondentrimsalon zou kunnen gebruiken.

Content cluster

Je ziet dat het model uit 3 verschillende onderdelen bestaat

  1. De cirkel in het midden is de pillar page.
  2. De omliggende cirkels zijn de ondersteunende blogs.
  3. De blauwe lijnen zijn de interne links.

Alle drie de elementen van dit model worden in onderstaande tekst uitgelegd.

Wat is een pillar page?

Een pillar page is een lange, meer algemene tekst over jouw vakgebied. Een pillar page is dus allesomvattend en behandeld grote onderwerpen in grote lijnen. In de pillar page benoem je alles kort maar krachtig, zonder heel diep in te gaan op de details. Dat zie je ook aan de breedte van het onderwerp. “Honden verzorgen” is een stuk algemener dan “hond laten knippen”. Voordat je begint met schrijven, bedenk je dus eerst het onderwerp van je pillar page.

Een pillar page is vaak een langere tekst. Denk aan 1500 woorden of meer. Omdat het onderwerp algemeen is, kun je veel van de subonderwerpen benoemen. Volg de onderstaande stappen om de clusterstrategie correct uit te voeren.

Stap 1: Bedenk alle subtitles voor je pillar page

Zodra je weet welk onderwerp je neemt voor je pillar page, is het tijd om subtitles/subonderwerpen te bedenken. In dit voorbeeld kun je bijvoorbeeld schrijven over langharige- en kortharige vachten, het verschil tussen het knippen van bepaalde hondenrassen en verschillende kniptechnieken. Daarnaast kun je nog ingaan op het gebruik van een schaar, tondeuse, een kam en of de vacht eerst gewassen moet zijn. Er is ontzettend veel te vertellen.

Je kunt nu beginnen met het schrijven van je pillar page. Bespreek alle genoemde/gevonden onderwerpen globaal, zonder in al te veel detail te treden.

Stap 2: Scoren op specifieke zoekwoorden met ondersteunende blogs

Nadat alle genoemde onderwerpen globaal zijn beschreven in je pillar page, is het tijd om ondersteunende blogs te schrijven die juist heel diep op het onderwerp ingaan. Een ondersteunend blog gaat over een specifiek onderwerp die te maken heeft met het onderwerp van de pillar page. Bijvoorbeeld over “poedel knippen”. Dit onderwerp kun je vervolgens verdelen in de volgende subtitels en deelonderwerpen.

  • Hoeveel kost een poedel laten knippen?
  • Hoelang duurt een poedel knippen?
  • Haarstijlen voor poedels
  • Zo zorg je ervoor dat je poedel stil blijft liggen tijdens het knippen
  • etc.

Je ziet dat je in een ondersteunend blog veel dieper ingaat op één specifiek onderwerp. Je geeft nu ook veel meer details. Als jij een hondentrimsalon hebt, zijn deze ondersteunende blogs ook de perfecte plek om je diensten te promoten. Aan het einde van de tekst zet je dus een kopje met “neem contact met ons op”. Daar schrijf je iets in de volgende strekking:

“Moet jouw poedel ook geknipt worden? Bij hondentrimsalon Verzonnen Naam hebben wij al veel ervaring met het knippen van poedels. Neem dus snel contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat jouw prachtige hond er weer verzorgd bijloopt. Eerst nog een vraag stellen? Ook dat is geen enkel probleem, wij helpen je graag.”

Iedereen die jouw tekst over poedels knippen heeft gelezen, ziet dankzij de tekst dat je veel verstand van jouw vakgebied hebt. Je komt over als een echte expert met veel ervaring. Het wordt dus zeker aantrekkelijk voor de lezer om contact met je op te nemen.

Stap 3: Een web van interne links

Zodra je minimaal twee teksten geschreven en geplaatst hebt op je website, wordt het tijd om interne links toe te voegen. Je ziet ze ook in deze tekst voorbij komen. De woorden met een linkje zijn vaak blauw van kleur en soms onderstreept. Dit geeft aan dat de woorden klikbaar zijn. Het toevoegen van dit soort links heeft twee belangrijke redenen:

  1. Verhoogd gebruiksgemak. Iedereen die meer wil weten over een bepaald subonderwerp, kan gemakkelijk op de link klikken en er een compleet artikel over lezen.
  2. Je geeft aan Google door dat de pagina achter de link heel belangrijk is. Anders zou je er immers niet naar linken.

Door in de pillar page naar je ondersteunende blog te linken en weer terug, geef je dus aan dat de pagina’s in elkaars verlengde liggen. Daarnaast worden de pagina’s dankzij de links makkelijker door Google gevonden en geïndexeerd. Daardoor stijgt je positie in Google.

Gerankt worden door Google

Zodra je pillar page online staat, duurt het gemiddeld een maand voordat je resultaat ziet. Geduld hebben is dus erg belangrijk. Afhankelijk van de kwaliteit van de geschreven tekst, de verdere opmaak van de pagina en de concurrentie, sta je nu ergens in de top 100 van Google’s zoekresultaten. Het komt bij BTTR geregeld voor dat klanten na het publiceren van de pillar page, binnenkomen in de top 30 of 40. Door het tweaken van de tekst, het schrijven van extra ondersteunende blogs en andere methoden, zorgen we ervoor dat de tekst het laatste stukje naar de top 10 of zelfs de top 3 stijgt. Het kost vervolgens wekelijkse aandacht om die positie ook te behouden. De concurrentie zit immers niet stil en zal er alles aan doen om die nummer 1 positie weer van je af te nemen.

Het bijhouden van je Google ranking

Het bijhouden van de rankings is heel eenvoudig met de gratis tool van Google: Search Console. Daar is veel informatie over je website te vinden. Niet alleen de huidige positie in Google, maar ook hoeveel mensen op de link klikken en hoeveel mensen de link te zien krijgen.

Gebruik linkbuilding om je pillar page bovenaan in Google te krijgen

Linkbuilding wordt niet alleen intern gebruikt. Intern wil zeggen dat jij in jouw teksten naar andere pagina’s op je eigen website linkt. Zoals gezegd verhoogt dit de vindbaarheid in Google. Het helpt echter nog veel meer om ook andere websites naar jouw pagina’s te laten linken. Het verkrijgen van dit soort externe links, noemen we linkbuilding. Uiteraard moeten deze externe websites wel relevant zijn. Het heeft dus geen zin dat website van de plaatselijke voetbalclub ook naar jouw timmerbedrijf linkt. Meer over dit onderwerp is te lezen in ons artikel dat dieper ingaat op linkbuilding.

Geef je pagina’s het laatste zetje naar de nummer 1 in Google

Zodra je pagina’s gerankt worden door Google is het tijd om ze naar die nummer 1 positie te duwen. Nu kan de trukendoos echt open. Er zijn namelijk verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen. Hieronder staan ze kort benoemd:

  • Deel je teksten via social media. Maak het ook makkelijk voor anderen om jouw teksten te delen.
  • Linkbuilding. Als andere websites naar jouw teksten linken, ziet Google dat als een blijk van waardering. Iemand heeft dus waarde uit jouw teksten gehaald. Dit zorgt ervoor dat je stijgt in de rankings. Misbruik dit echter niet door te betalen voor links, of links van irrelevante websites te accepteren.
  • Blijf posten, Google houdt van actieve websites. Er mag dus geen week voorbij gaan zonder een nieuw stuk content op je website.
  • EAT. Oftewel: Expertise, Authority en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Als jij bepaalde ervaringen, diploma’s of andere accreditaties hebt, laat dat dan zien. Google waardeert namelijk informatie van betrouwbare bronnen.
  • Voeg een sitemap toe
  • Zorg dat je website technisch helemaal in orde is. Denk aan snelle laadtijden, je privacy settings en meer.
  • Zorg dat je bedrijf goed te contacteren is. Dit verhoogt namelijk de betrouwbaarheid van je website. Een complete contactpagina is dus een must.
  • Voeg klantenreviews toe aan je pagina. Helemaal als deze door een onafhankelijke organisatie getoond kunnen worden. Denk aan bedrijven zoals Kiyoh, Klantenvertellen en feedbackcompany.

Uiteraard zijn er meer manieren te verzinnen om bovenaan in Google te komen. Met deze lijst kun je in ieder geval al een heel stuk op weg.

Let op voor valkuilen

Er zijn veel dingen die fout kunnen gaan. Zo kan de tekst niet relevant genoeg zijn of van lage kwaliteit zijn. Bovendien zie je dat veel beginners hun teksten helemaal vol zetten met de zoekwoorden. Dit staat bekend als keyword stuffing. Wanneer Google dit merkt, zullen ze de pagina “straffen” door het lager in de zoekresultaten te plaatsen.

Bonus tip: laat ons de online marketing voor je regelen

Na het lezen van deze tekst begrijp je dat bovenaan in Google staan, veel werk en veel tijd kost. Als ondernemer heb je daar zelf meestal geen tijd voor. Als jouw bedrijf een eigen marketingafdeling heeft, dan kan dit artikel grote waarde voor je medewerkers hebben. Zorg er dan voor dat jouw personeel dit artikel te lezen krijgt! Uiteraard kunnen we altijd bijspringen als het nodig is. Wij staan klaar om te helpen. Ook als je geen marketingafdeling hebt, kunnen wij jou natuurlijk helpen. Laat ons dan jouw online marketingstrategie regelen. BTTR heeft expertise in SEO, SEA, social media en meer! Wij hebben al vele klanten geholpen aan betere resultaten. Zowel in de vindbaarheid in Google als in de omzet! Neem dus snel contact met ons op. Wij helpen je graag.

Contact opnemen
0318 - 760 960