Marketingstrategie: heb het lef om anders te zijn.
In de zoektocht naar een marketingstrategie komen organisaties vaak op hetzelfde recept uit als hun concurrenten. Dezelfde website opbouw, dezelfde diensten en dezelfde USP’s. Geloof je ons niet? Bedenk dan eens één accountant die het niet heeft over kwaliteit, betrokkenheid en maatwerk. Toch vindt elke organisatie zichzelf uniek. Dat is ook zo, maar niet elke organisatie kiest een unieke strategie. Tijd om in de spiegel te kijken. Kijk eens eerlijk naar je website, logo, middelen en merkidentiteit. Ben je dan echt zo anders dan je conculega’s?
01"Dit is lef"
Er gaat een legende rond op de universiteit van Groningen dat een student een uitgebreide paper moest schrijven tijdens een tentamen Nederlands over de vraag: “Wat is lef?” De student in kwestie ging er eens voor zitten, had zich niet voorbereid op het tentamen en besloot in het midden van zijn blad te zetten: “Dit, is lef.” Hij stond op, leverde zijn tentamen in en kreeg een 1. Maar geef toe: hij had wel gelijk.
02Uniek zijn betekent anders doen
Wanneer je weet wat jouw organisatie uniek maakt, vraagt de wereld van morgen naar een unieke strategie. Bepaal daarom hoe je dit wereldkundig maakt. Hoe? Begin met een concurrentie analyse en schrijf alle woorden op die je vaker dan twee keer ziet staan op de websites van je concurrentie. Dit zijn voortaan verboden woorden. Vervolgens schrijf je een propositie, why, how en what op zonder die woorden te gebruiken.Er komen meestal twee scenario’s uit deze actie. Of je bedenkt een unieke propositie of je komt erachter dat dit knap lastig is en het lukt je niet.
03Aan de slag
Met beide scenario’s moet je aan het werk. Eventueel met ons. De kunst is om je propositie nu om te zetten naar een stevige communicatieboodschap. Dat kan betekenen dat je complete huisstijl zelfs op de schop moet omdat dit niet meer past bij je unieke propositie. Om je een idee te geven hoe ver dat kan gaan, lees dan eens de case van ROC Rivor of bekijk de website van Rivor Volwassenenonderwijs. Als je nieuwe klanten wil binnen halen, zul je standpunten in moeten gaan nemen.
04Zin om lef te tonen?
Ga dan met ons in gesprek en maak jouw organisatie echt uniek. Ons team van strategen, designers en developers staan voor je klaar en zitten vol ideeën én lef.