Veenendaal
Insight

AVG, zoveel meer dan een cookiebanner

De AVG wetgeving (in het Engels GDPR genoemd) lijkt soms alleen maar te gaan over datalekken en cookiebanners, maar wie goed omgaat met data kan dit inzetten als een manier om de klantvriendelijkheid van een organisatie te verhogen. Bij BTTR proberen we altijd te werken aan twee principes in onze dienstverlening: privacy by design en privacy by default.Vandaar dat innovatie vrijwel altijd vraagt om een wijziging in propositie. Een monolithische architectuur is een traditionele benadering van applicatie-ontwikkeling, waarbij alle functionaliteiten en services in één enkel systeem worden gebouwd en functioneert. Dit kan handig zijn voor kleine applicaties, maar kan problemen veroorzaken bij grotere en complexere systemen.

Geert Emmens
01
Privacy by design

Letterlijk: gegevensbescherming door ontwerp. Door vroeg in het proces van ontwikkeling met aandacht te kijken naar persoonsgegevens kan problemen voorkomen met de AVG wetgeving en daarnaast bijdragen aan de ervaring van een gebruiker. Het belangrijkste? Data minimalisatie. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk gegevens worden verzameld om tot een doel te komen. Geef toe, het moment dat je een product bestelt in een webshop en geen geboortedatum en geslacht hoeft in te vullen… Da’s lekker.

02
Privacy by default

Dit is een onderdeel van privacy by design. Daarom worden deze begrippen vaak door elkaar gehaald. Maar let op, het gaat hier om het principe dat standaardinstellingen zoveel mogelijk privacy-vriendelijk zijn. Je kan hierbij denken aan een gebruikersaccount op een platform: welke data zet je openbaar op het profiel en welke niet? Het is ook de reden dat er tegenwoordig een opt-in moet zijn voor een nieuwsbrief.

03
Klantvriendelijkheid en AVG

Ken je dat? Je klikt op uitschrijven bij een nieuwsbrief. Vervolgens word er alles aan gedaan om je te frustreren. Vier schermen later eindelijk uitgeschreven. Veel organisaties gaan er vanuit dat je een klant kwijtraakt als iemand zich uitschrijft, maar de realiteit ligt vaak ingewikkelder. Zo kan iemand even klaar zijn met aanbiedingen of heeft de klant genoeg van je opdringerigheid. Waarom zou je niet kiezen voor een revolutionaire aanpak?

04
Privacy vriendelijk als onderdeel van je merkidentiteit

Practice what you preach. Kies ervoor om een gebruiker te helpen in plaats van te limiteren. Maak het uitschrijven van de nieuwsbrief kinderlijk eenvoudig en durf voor de langere termijn te gaan. Maak tijdens het ontwikkelen van een platform een speciaal dashboard aan voor een gebruiker voor de privacy instellingen. Je (toekomstige) klant zal je merk ervaren als vriendelijk, transparant en eerlijk. Dat zijn termen die je wil horen toch?

05
Hier begin je:

Begin met een privacy check. Bij BTTR hebben we allerlei tools in huis om je inzicht te geven of je voldoet aan de AVG wetgeving. Ga daarna aan de slag met de rol van privacy in je merkidentiteit en maak op basis van die uitkomsten keuzes. Wil je hier echt werk van maken? Ga dan met ons aan de slag en maak van AVG een onderdeel van je merk.

Kom in contact