Hoe gamification hoveniers-vereniging helpt om te groeien

  • Design systems
  • User experience design
  • Microservices
  • Applicatie-architectuur

Over

Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) is een branchevereniging voor ondernemers in het groen zoals hoveniers, groenvoorzieners, interieurbeplanters, dak- en gevelbegroeiing en boomspecialisten. Zo’n 1.100 bedrijven zijn bij VHG aangesloten. Klein, groot, met of zonder personeel. Al meer dan 100 jaar zijn zij dé belangenbehartiger en vraagbaak van groene ondernemers in Nederland.

Uitdaging

De VHG heeft de ambitie om haar leden te ondersteunen bij het accuraat houden van kennis over planten. De VHG concludeerde uit onderzoek dat de kennis over planten onder haar leden en aankomende hoveniers en groenvoorzieners niet up-to-date wordt gehouden.

  • Branche Groen

Observatie

‘De huidige leeromgeving van de VHG heeft onvoldoende mogelijkheden om beginnende, assistenten, vakbekwamen en gevorde hoveniers en groenvoorzieners te stimuleren om elke dag meer te leren over planten’

Kennis vergaren via de Plantenkennis Trainer

  • 01  Elke dag leren door #plantenkennisstreak 

    De #plantenkennisstreak is een manier om jezelf te motiveren om elke dag iets nieuws te leren over planten. Door dagelijks de plantenkennistrainer te gebruiken en vragen correct te beantwoorden, kun je je Plantenkennisstreak opbouwen. Op dag 1 ontvang je 1 punt, op dag 2 ontvang je 2 punten en zo verder. Je ontwikkelt een dagelijkse leerroutine en vergroot je plantenkennis stap voor stap.

  • 02 Verdien een badge en ga naar een volgend level

    In de Plantenkennistrainer verdien je badges en ga je naar een hoger niveau door je kennis over planten te vergroten. Hoe meer vragen je correct beantwoordt en hoe meer informatie je verzamelt over verschillende planten, hoe hoger je level en hoe meer badges je kunt verdienen. Deze badges geven aan dat je bepaalde vaardigheden of kennis hebt opgedaan en kunnen dienen als erkenning van je prestaties. Ze kunnen ook motiverend werken om je te blijven uitdagen en je kennis verder te ontwikkelen.

  • 03 Speel competities tegen je klasgenoten of collega

    In de Plantenkennistrainer kun je competities spelen tegen je klasgenoten of collega’s om je plantenkennis te testen en te vergelijken. Door deel te nemen aan een competitie, kun je zien hoe je presteert ten opzichte van anderen en tegelijkertijd plezier hebben in het leren over planten. Je kunt bijvoorbeeld een competitie starten om te kijken wie de meeste punten scoort in een bepaalde periode of wie de meeste badges verdient. Door de competities te spelen, motiveer je elkaar. 

De vraag

Ga er maar aanstaan: als (toekomstig) groenprofessional kennis vergaren en bijhouden over honderdduizenden planten en bomen. Informatie over verzorging, onderhouden, herkenning, maar ook over een veilige werkomgeving. Hoe motiveer én inspireer je hoveniers, groenvoorzieners, interieurbeplanters en boomspecialisten om beter hun kennis up-to-date te brengen? Dat was de uitdaging van de VHG, de koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners. Via strategische sessies samen met het team van de VHG bepaalden we door middel van service blueprints alle mogelijke scenario’s van de fases van de customer journey. Service blueprints zijn visuele tools die de gebruikerservaring en interacties in een serviceomgeving in kaart brengen. Ze tonen klantinteracties, frontstage- en backstageactiviteiten, en ondersteunende systemen. Door deze blauwdrukken te gebruiken, zorg je ervoor dat je een goed overzicht creëert van wat er moet gebeuren, zowel bij de backend als de frontend.

Wat is een Member Data Platform?

Meer informatie

Samenwerken aan innovatie

Strategie, design & technologie

Bij BTTR zijn strategie, creatie en technologie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom werken vanaf de allereerste start met multidisciplinaire teams. Een unieke mix van denkers en doeners die in alle fases van het proces aan de case werken.

  • 01 Strategie

    Maak het leuk! Dat is de sleutel naar het uiteindelijke concept: de Plantenkennistrainer. Professionals in de groenvoorziening of mensen die in opleiding zijn, werken graag met hun handen, zijn doeners, “real people”. We hebben daarom gezocht naar een oplossing die aanzet tot actie, competitief is, intuïtief werkt, toegankelijk, maar bovenal educatief is in de onderlaag: de Plantenkennistrainer. Een leeromgeving waarin hoveniers en groenvoorzieners dagelijks spelenderwijs via gamification aan de slag gaan met het toevoegen van nieuwe kennis aan hun “groenbibliotheek”.

  • 02 Design

    Bij BTTR geven we vorm met één doel: een idee omzetten naar een gebruikersbeleving die past bij de strategie. De Plantenkennistrainer is een heldere, toegankelijke en echte intuïtieve leeromgeving. De grote hoeveel data (kennis-elementen) is gecategoriseerd in vragen over onder andere plantensoorten, ondergrond, veiligheid (werken in het veld) en verzorging.

  • 03 Technologie

    Pas echt onderscheidend in de Plantenkennistrainer is de techniek erachter: het Member Data Platform. Het programma is bij uitstek geschikt voor organisaties met leden die toe zijn aan de next step: weg van verouderde, digitale platforms en systemen met complex onderhoud en slechte gebruikerservaringen

    Het Member Data Platform is een geavanceerde en betrouwbare oplossing waarmee je moeiteloos al je IT-systemen op één plek beheert, zonder gedoe met versnippering en ontoegankelijke gebruikerservaringen, waardoor je IT-beheer aanzienlijk wordt vereenvoudigd en je waardevolle ruimte voor innovatie creëert.

Drie front-end omgevingen

Bij de plantenkennistrainer hebben we vanuit de MACH-architectuur drie verschillende front-end omgevingen (progressive web apps) ontwikkeld.

Eén omgeving is voor de VHG, die voor alle organisaties de vragen en onderwerpen kan beheren. Een andere omgeving is voor bedrijven en organisaties (groepen). Zij hebben de mogelijkheid om hun eigen groep te beheren en competities aan te maken. Ze kunnen zelf ook de resultaten van de competities zien.

De derde omgeving is de Plantenkennistrainer App waarin een hovenier of groenvoorziener zijn kennis kan vergroten. Om leerlingen eenvoudig in te kunnen laten loggen is een SSO (Single Sign-On) met de Moodle-leeromgeving van het onderwijs gemaakt. SSO zorgt ervoor dat je kan inloggen met je bestaande logingegevens en dat je geen aparte login gegevens nodig hebt voor de Plantenkennistrainer.

Uitdaging: Hoe maken we het systeem voor de VHG toekomstbestendig?
Oplossing: Het Member Data Platform zorgt voor toekomstbestendigheid, er is flexibiliteit om applicaties uit te rollen over andere oplossingen en toepassingen. Bij een traditioneel CMS is de data in een systeem geïntegreerd en is de database van het CMS via de front-end te bereiken. Dat kan niet met een Headless CMS.

Een intuïtieve leeromgeving door middel van UX-research en UX writing?

Lees hier hoe
Cultuur

Digitale innovatie voor de wereld van morgen

Contact

Thijs van Dijk

Strateeg

0318 - 760 960