DE BLOEMIST KLEURT JE LEVEN

Hoe kunnen we Generatie Z enthousiasmeren voor het vak van bloemist?

Research

01
Hoe inspireren we jongeren om te kiezen voor een opleiding tot bloemist?

We hebben onderzoek gedaan naar wat jongeren aanspreekt in het beroep van bloemist, zoals creativiteit, zelfexpressie en ondernemerschap. Daarnaast hebben we gekeken naar welke manieren het beste werken om jongeren te bereiken en te motiveren.

Met deze inzichten hebben we specifieke campagnes en programma's ontwikkeld om jongeren te informeren over de mogelijkheden en voordelen van een opleiding tot bloemist. We hebben dit gedaan door middel van inspirerende verhalen van jonge bloemisten en deze jonge ondernemers het gezicht te maken van het werk als bloemist. Op deze manier kunnen we jongeren aanmoedigen hun passie voor bloemschikken te verkennen en te ontwikkelen.

02
Hoe hebben onze teams de behoeften en interesses van generatie Z vertaald naar een marketingcampagne die op hen aansluit?

Onze teams hebben onderzoek gedaan naar de behoeften en interesses van generatie Z. Met deze kennis hebben we een marketingcampagne ontworpen die hierbij aansluit. Hierbij is gebruikgemaakt van visuele content op sociale mediaplatforms zoals Instagram, TikTok en YouTube, omdat we weten dat generatie Z hier actief is. Bovendien hebben we authentieke en inclusieve boodschappen gebruikt door gebruik te maken van 6 jonge bloemisten die aansluiten bij de doelgroep. 

Deze aanpak heeft geleid tot een campagne die generatie Z aanspreekt en betrekt, waardoor ze gemotiveerd worden om deel te nemen aan onze activiteiten, producten of diensten.

digital Experience

Bij het digitale ontwerp van debloemistkleurtjeleven.nl staan de zes ‘Young Floral Talents’ centraal. Er is veel ruimte voor content in de vorm van fotografie en video. Daarnaast functioneert de website als informatiepunt voor jonge bezoekers die een opleiding tot bloemist willen volgen.

STRATEGY DESIGN

Er is strategisch gekozen voor een content first aanpak bij De bloemist kleurt je leven. Hierbij ligt de focus op de digitale campagne in de vorm van social media content. Professionele fotografie en videografie wordt afgewisseld met zelf gemaakte beelden van de jonge bloemisten. Dit zorgt voor authentieke en inspirerende verhalen die jonge talenten inspireren en motiveren.

Case Study

(2 minuten lezen)

01
De vraag

“Hoe kunnen we Generatie Z enthousiasmeren voor het vak van bloemist?”

Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) is de ondernemende brancheorganisatie voor gevestigde bloemisten in Nederland. Dagelijks zet VBW zich in voor haar ruim 1.300 leden om het rendement te verbeteren. Deze ondernemers verkopen bloemen, planten, bloemwerk, potten en aanverwante producten aan consument en bedrijfsleven vanuit een bloemenwinkel. 

VBW zag dat het aantal bloemisten steeds verder daalde en steeds minder jongeren kiezen voor het bloemisten vak. Generatie Z vraagt om een andere benadering dan de doelgroepen die VBW eerder aan probeerde te spreken, daarom zijn we samen aan de slag gegaan met het bedenken en ontwikkelen van de campagne.

02
De uitdaging

De uitdaging voor VBW lag bij het eigentijds en aantrekkelijk promoten van het bloemisten vak, om zo meer jongeren te interesseren voor de branche en het volgen van een opleiding tot bloemist.

03
De oplossing: een inspirerende jongeren campagne

Invulling geven aan #debloemistkleurtjeleven met jonge bloemisten als influencers: Young Floral Talents. Wij gaven hen trainingen op het gebied van fotografie, video, TikTok & Instagram. Zo werden zij influencers en verspreiden ze de campagne boodschap: hoe leuk en mooi het bloemisten vak is. Door een DIY pakket aan te bieden en informatie te geven, maken we de doelgroep bewust om te kiezen voor een opleiding bij het Floral Education Center.

De jongeren bereiken we via eigen kanalen, zoals VBW vakevents, TikTok en Instagram. Er is een platform met inspiratie en informatie. Ook plaatsten we advertenties in (online) vakbladen en sociale media. Media die de invloedssfeer van de doelgroep bereiken.