Data driven marketing

Dit wil ik

Data driven marketing kan jouw bedrijf helpen groeien. Door te werken op een datagedreven manier ontstaan er vele voordelen en kansen. Data kan gebruikt worden om een beter beeld te krijgen van jouw (potentiële) klanten en hierop in te spelen. Bij BTTR vinden ij het belangrijk altijd onderbouwde beslissingen te maken binnen de marketingactiviteiten. Dit doen we door het verzamelen en monitoren van relevante data.

Waarom data driven marketing interessant is

Data driven marketing is voor elk bedrijf interessant. Wil je groeien met jouw bedrijf? Dan is het van belang een goed beeld te hebben van wie jouw (potentiële) klanten zijn en hoe jij hen kunt bereiken. Een aantal belangrijke voordelen van data driven marketing op een rij:

Beter inspelen op je klanten

Met het inzicht in relevante data, kun je beter inspelen op je (potentiële) klanten. Bij data driven marketing verzamelen we data over de bezoekers van jouw website zoals: 

  • Waar komen deze bezoekers vandaan, 
  • welke apparaten gebruiken zij, 
  • hoe lang spenderen zij op de website, 
  • welke pagina’s vinden zij interessant, etc. 

 

Met deze kennis kunnen we de (potentiële) klanten beter bereiken omdat we weten waar zij te vinden zijn en welke interesses ze hebben. 

De toekomst voorspellen met data

Door over een langere periode te analyseren welke acties jouw (potentiële) klanten uitvoeren, is het mogelijk voorspellingen te doen voor de toekomst. Zo kun je bijvoorbeeld content aanpassen op interesses en voorspellen welke content jouw (potentiële) klanten het meest interessant vinden. Door hierop in te spelen zullen zij eerder overgaan tot actie. Of dit nu het inschrijven voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier is. 

Beslissingen onderbouwen

Soms worden er hele leuke marketingactiviteiten bedacht en blijken ze achteraf niet te werken. Het was dan misschien wel een leuke marketingactiviteit, maar misschien was de doelgroep helemaal niet aanwezig op het gebruikte kanaal. Door het gebruik van data kunnen beslissingen in marketingactiviteiten worden onderbouwd omdat deze gebaseerd worden op de feiten uit de data-analyse.

Voorbeelden van data driven marketing

Naast het verzamelen van data uit de website, is het mogelijk data driven marketing op nog meer manieren in te zetten. Een aantal voorbeelden:

 

  • Met het uitvoeren van een enquête kun je zelf bepalen wat jij wil vragen aan jouw (potentiële) klanten en hiermee tot bepaalde inzichten komen.

  • A/B testen zijn ideaal om twee opties uit te proberen. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie op Google. Met twee verschillende versies, bijvoorbeeld een verschillend beeld, kunnen we zien op welke advertentie het meest geklikt wordt en dus het meest aanspreekt.

  • Email marketing kan ingezet worden op verschillende manieren. Je kunt een algemene nieuwsbrief versturen of gebruik maken van meer gerichte mails. Vervolgens wordt data verzameld zoals het aantal geopende mails en het aantal klikken op de gekozen button. Naast deze drie voorbeelden van data driven marketing zijn er nog vele andere mogelijkheden voor het verzamelen van data voor marketing.

Data monitoren

Bij BTTR vinden we het belangrijk data continu te monitoren. Dit doen wij met diverse tools. Wij bespreken periodiek de resultaten met onze klanten. Op deze manier kunnen we bepaalde marketingactiviteiten bijsturen waar nodig en worden zo de marketingkanalen optimaal ingezet. Mochten de resultaten tegenvallen of wil je een boost geven aan de resultaten? Onze strategen hebben de expertise om samen met jou een frisse draai te geven aan jouw bedrijf.

Neem contact met ons op

Ben jij enthousiast geworden en wil jij jouw data driven marketing laten uitvoeren door een gespecialiseerde partij? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit wil ik
0318 - 760 960