User experience (UX)

User experience (UX) verwijst naar de totale ervaring die een gebruiker heeft bij het interageren met een product, service, of systeem. Het omvat alle aspecten van de gebruikersinteractie, zoals het ontwerp, de bruikbaarheid, de toegankelijkheid en de algemene tevredenheid tijdens het gebruik. Een organisatie zou moeten focussen op user experience omdat het direct van invloed is op het vermogen om klanten te behouden, nieuwe klanten aan te trekken en het concurrentievoordeel te vergroten.

De juiste gebruikerservaring

Bij software moet de gebruiker centraal staan. Als de gebruiker niet de juiste ervaring heeft op jouw website of binnen jouw software landschap, dan zal zijn gebruik of bezoek eenmalig zijn. Dat is zonde, want je hebt met een reden geïnvesteerd in je software oplossing!

Bij BTTR starten we altijd met het doen van een gedegen onderzoek waarin onderzoek naar de juiste gebruikerservaring een belangrijk onderdeel is.

Hanne de Vries

hanne@bttr.nl

Aansluiten bij onze standpunten

De drie belangrijkste redenen waarom user experience de focus moet hebben voor jouw organisatie:

  • 01 Klanttevredenheid

    Een gebruiksvriendelijk en plezierig product of systeem draagt bij aan de tevredenheid van de gebruiker. Tevreden gebruikers zijn eerder geneigd om loyaal te blijven aan het merk en het product opnieuw te gebruiken. Het minimaliseren van frustraties en het optimaliseren van het gebruikersgemak resulteert in een positieve perceptie en versterkt de relatie tussen het bedrijf en de klant.

  • 02 Concurrentievoordeel

    In markten waar producten en diensten vergelijkbaar zijn, kan een betere user experience het verschil maken. Bedrijven die zich onderscheiden door een intuïtieve, aantrekkelijke en gemakkelijk te gebruiken interface, hebben een concurrentievoordeel. Klanten zijn eerder geneigd om te kiezen voor producten of diensten die een betere gebruikerservaring bieden, zelfs als de functionele kenmerken vergelijkbaar zijn met die van concurrenten.

  • 03 Productiviteit en efficiëntie

    Een goed doordachte user experience kan de productiviteit van gebruikers verhogen en de efficiëntie verbeteren. Gebruikers zullen minder tijd besteden aan het leren hoe ze een product moeten gebruiken of het oplossen van problemen, wat leidt tot een verbeterde algehele gebruikerservaring. Een intuïtieve interface en goed ontworpen functionaliteiten verminderen de leercurve en verhogen de efficiëntie, wat niet alleen de gebruikerstevredenheid bevordert, maar ook de operationele kosten kan verlagen.

Cultuur

Digitale innovatie voor de wereld van morgen

Contact

Neem vandaag nog contact op met één van onze innovatie-experts

Contact opnemen
0318 - 760 960