Wat is een Blue Ocean Strategy en waarom passen wij deze strategie toe?

Ook strategisch groeien?
  • Cultuur
  • Design systems
  • User experience design
  • Marketing Strategy

Wat is een Blue Ocean Strategy?

Om de Blue Ocean Strategy goed te kunnen begrijpen, moet je eerst weten dat er ook een Red Ocean is en moet je weten wat daarmee wordt bedoeld.

Red Ocean

De Red Ocean verwijst naar de bestaande marktruimte, waar bedrijven met elkaar concurreren om marktaandeel te veroveren. Dit resulteert vaak in bloedige concurrentie, vandaar de naam “Red Ocean”.

Terug naar de Blue Ocean

Met de Blue Ocean wordt het tegenovergestelde bedoeld: een onontgonnen marktruimte waar bedrijven nieuwe waarde kunnen creëren en innovatieve producten en diensten kunnen aanbieden zonder te concurreren met bestaande spelers. De Blue Ocean Strategy richt zich op het vinden van onaangeroerde markten en het creëren van unieke waardeproposities om de concurrentie irrelevant te maken.

Waar komt de Blue Ocean Strategy vandaan?

Als het gaat om een bedrijfsstrategie zijn er verschillende aanvliegroutes die je kunt kiezen om succes te behalen. Eén van deze routes is de Blue Ocean Strategy, die in 2005 werd geïntroduceerd door W. Chan Kim en Renée Mauborgne in hun bestseller “Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant”.

Met het uitbrengen van dit boek hebben ze een nieuwe zienswijze geïntroduceerd op innovatieve strategieën. Ook vonden ze een verklaring voor succes en mislukking van inspanningen van organisaties als het gaat om de introductie van nieuwe producten of diensten.

The Blue Ocean

The Blue Ocean is de plek waarin wij ons als BTTR willen bewegen. Beweeg met ons mee om te vernieuwen en je eigen pad kiezen.

Deel je idee met ons
Cultuur

Digitale innovatie voor de wereld van morgen

Contact

Peter van Aalderen

Strateeg (Partner)

0318 - 760 960