Cross-. deep- en upselling
Cross-, deep- en upselling. Weet je wat nu wat is? De drie Engelse termen cross, deep en up selling worden in de sales gebruikt in het jargon van de accountmanager, maar weten zij, weten wij, ook wat deze termen betekenen? Mijn ervaring leert dat – om niet dom te willen lijken – niemand durft te vragen: wat betekent dit nu eigenlijk, of wat bedoel je ermee? En omdat de accountmanagers zelf de verklaring ervan ook niet goed kennen, worden de termen nogal eens door elkaar heen gebruikt.
01Cross selling
Dit betekent het verkopen van aanverwante producten. Een mooi praktisch voorbeeld hiervan is dat je bij het pompstation niet alleen de benzine voor je auto koopt, maar ook de vloeistof voor de ruitensproeier. De pompstationhouder is dan bezig met cross selling.
02Deep selling
De term deep selling betekent niets anders dan dat je meer van hetzelfde verkoopt. In hetzelfde voorbeeld van de pomphouder verkoopt hij je dus niet éénmalig de benzine voor je auto, maar je komt telkens terug voor de benzine bij hetzelfde pompstation.
03Up selling
Het verkopen van een duurdere variant is up selling. Dit kunnen we ook weer praktisch maken door nog één keer te kijken naar het voorbeeld van de pomphouder. Hij verkoopt je niet de standaard dieselbrandstof met de vloeibare stoffen, maar de ontwikkelde V-power diesel die je motor schoner laat verbranden, waardoor je zuiniger rijdt en ook nog eens het milieu spaart.