cross-selling and up-selling

Cross, deep en up selling

21 maart 2022

2 minuten leestijd

Geschreven door:

Thijs van Dijk
Strateeg

Cross, deep en up selling. Weet u wat nu wat is? De drie Engelse termen cross, deep and up selling worden in de sales dikwijls gebruikt in het jargon van de account manager, maar weten zij, weten wij, ook wat deze termen betekenen? Mijn ervaring leert dat – om niet dom te willen lijken – niemand durft te vragen: wat betekent dit nu eigenlijk, of wat bedoel je daarmee? En omdat de accountmanagers zelf de betekenissen ervan ook niet goed kennen worden de termen ook nogal eens door elkaar heen gebruikt. In deze blog leg ik u graag uit – door middel van wat simpele voorbeelden – wat nu wat is:

Cross selling

Dit betekent het verkopen van aanverwante producten. Een mooi praktisch voorbeeld hiervan is dat u bij het pompstation niet alleen de benzine voor uw auto koopt, maar ook de vloeistof voor de ruitensproeier. De pompstationhouder is dan bezig met cross selling.

Deep selling

De term deep selling betekent niet anders dan dat u meer van hetzelfde verkoopt. In hetzelfde voorbeeld van de pomphouder verkoopt hij u dus niet éénmalig de benzine voor uw auto, maar dat u telkens terugkomt voor de benzine bij hetzelfde pompstation.

Up selling

Het verkopen van een duurdere variant is up selling. Dit kunnen we ook weer praktisch maken door nog één keer te kijken naar het voorbeeld van de pomphouder. Hij verkoopt u niet de standaard diesel brandstof met de schadelijke stoffen maar de zogenaamde V-power diesel die uw motor schoner laat verbranden, daardoor zuiniger rijdt en ook nog eens het milieu spaart.

Schakel je notificaties in    OK Nee ik wil het niet