Marketing Strategieën

Wat zijn marketingstrategieën?

Marketingstrategieën omvatten de lange-termijn plannen van een bedrijf. Wanneer wij een geschikte marketingstrategie bedenken, kijken wij naar zowel de organisatie zelf als naar de markt waarin de organisatie zich bevindt. Met deze informatie bepalen we de doelstellingen en de manier waarop deze doelstellingen behaald gaan worden. De ‘koers’ wordt bepaald en marketingactiviteiten worden effectief uitgevoerd zodat de doelen worden behaald.

Welke marketingstrategieën zijn er?

Er bestaan diverse marketingstrategieën. Bij ons is elke marketingstrategie op maat en sluit deze naadloos aan op jouw organisatie. Er zijn een aantal soorten strategieën die vaak ingezet worden, dit zijn:

  • Segmentatiestrategie (doelgroep wordt onderverdeeld in specifieke groepen waarop gericht wordt)
  • Digitale marketingstrategie (bijvoorbeeld met e-mail, social media en SEO)
  • Contentmarketingstrategie (bijvoorbeeld met blogs, ebooks, video’s etc)
  • Positioneringsstrategie (merkbekendheid genereren)

Wij zijn van mening dat bij het bedenken van een sterke marketingstrategie eerst wordt gekeken naar het doel van de organisatie. Dit bepaald uiteindelijk de gehele strategie. Vervolgens kunnen diverse aspecten uit de genoemde voorbeeld-strategieën terugkomen in de strategie die wij ontwikkelen. 

Wil je bijvoorbeeld beter bekend worden bij jouw doelgroep? Dan kunnen we dat doel bereiken door het inzetten van bijvoorbeeld social media en e-mailmarketing, maar we vinden het ook heel belangrijk dat je goed vindbaar bent op Google. SEO en eventueel SEA kunnen dan ook niet ontbreken. Wanneer we ervoor kiezen om deze digitale marketingmiddelen in te zetten, is het belangrijk dat er goede content beschikbaar is. Je kunt misschien goed zichtbaar zijn voor jouw doelgroep, maar als je slechte content deelt zal jouw doelgroep eerder geneigd zijn om op zoek te gaan naar een andere aanbieder van jouw product of dienst.

Waarom een marketingstrategie jouw organisatie kan helpen

Bij het ontbreken van een goed uitgedachte marketingstrategie is het vaak zo dat marketingactiviteiten niet de resultaten opleveren waarop gehoopt wordt. Vaak komen marketingactiviteiten, zoals social media of het ontwikkelen van goede content, op een lager pitje te staan als het erg druk is binnen een organisatie. Dit is zonde, omdat je natuurlijk klanten kan genereren én behouden met goede marketing. Ook is het vaak zo dat het ‘nut’ van de marketingactiviteiten niet goed toegelicht kunnen worden. Dit komt door het ontbreken van meetbare doelstellingen, iets waar in een marketingstrategie goed over nagedacht wordt. 

Direct aan de slag

Wil jij direct aan de slag met het ontwikkelen van een goed doordachte marketing strategie? Laat onze marketingstrategen een strategie ontwikkelen die bij jouw organisatie past. Wil je meer weten of direct een afspraak maken? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

0318 - 760 960