Hoe kunnen we Generatie Z enthousiasmeren voor het vak van bloemist?

Over
Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) is de ondernemende brancheorganisatie voor gevestigde bloemisten in Nederland. Dagelijks zet VBW zich in voor haar ruim 1.300 leden om het rendement te verbeteren. Deze ondernemers verkopen bloemen, planten, bloemwerk, potten en aanverwante producten aan consument en bedrijfsleven vanuit een bloemenwinkel.
Observatie
Het aantal bloemisten daalt en steeds minder jongeren kiezen voor het bloemisten vak. Generatie Z vraagt om een andere benadering dan de doelgroepen die VBW eerder aan probeerde te spreken.
- Branche Retail
- Resultaat debloemistkleurtjeleven.nl
Uitdaging
Het bloemisten vak moet op eigentijdse en aantrekkelijke wijze gepromoot worden, om zo meer jongeren te interesseren voor de branche en het volgen van een opleiding tot bloemist.


Oplossing: een inspirerende jongeren campagne
Invulling geven aan #debloemistkleurtjeleven met jonge bloemisten als influencers: Young Floral Talents. Wij gaven hen trainingen op het gebied van fotografie, video, TikTok & Instagram. Zo werden zij influencers en verspreiden ze de campagne boodschap: hoe leuk en mooi het bloemisten vak is. Door een DIY pakket aan te bieden en informatie te geven, maken we de doelgroep bewust om te kiezen voor een opleiding bij het Floral Education Center.
De jongeren bereiken we via eigen kanalen, zoals VBW vakevents, TikTok en Instagram. Er is een platform met inspiratie en informatie. Ook plaatsten we advertenties in (online) vakbladen en sociale media. Media die de invloedssfeer van de doelgroep bereiken.