Een upgrade voor de bloemist met de FloraVita aanpak

  • Opdrachtgever
  • VBW
FloraVita

FloraVita de nieuwe aanpak van VBW

Met ruim 1.300 leden vertegenwoordigt branchevereniging VBW ruim 60% van de omzet en de werkgelegenheid in de branche. VBW zet zich actief in voor hun leden. Het doel is het rendement verbeteren en de bedrijfsmatige vitaliteit van deze aangesloten ondernemers bevorderen. Om dit te bereiken ging VBW op zoek naar een nieuw concept voor het ‘upgraden’ van de bloemist.  

FloraVita-website

"Samenwerken met BTTR is persoonlijk, de lijnen zijn kort. Ze kunnen heel snel schakelen. BTTR denkt in mogelijkheden."

Leon Vermeulen - VBW

Van bloemist naar FloraVitalist

Hoe kunnen we de bloemisten in Nederland meer waarde geven? Dat was het uitgangspunt van deze case. De bloemist is meer dan iemand die boeketten schikt en planten verkoopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bloemen en planten een heilzame werking hebben op de fysieke en mentale welzijn. De bloemist heeft de expertise en kennis over deze werking in huis. Het geven van advies op het gebied van gezondheid en levensstijl moet een groter onderdeel worden in de dagelijkse werkzaamheden van de bloemist.

Wij zijn hiervoor aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een nieuw concept. VBW gaf ons de ruimte om drie verschillende concepten te ontwikkelen en onze creativiteit hierop los te laten. De input hiervoor kwam uit verschillende Design Sprints met stakeholders. 

De drie concepten werden gepresenteerd, hieruit is één concept gekozen en doorontwikkeld. Het gekozen concept is gericht op diepgang en waar eerder de naam ‘bloemkunde’ werd gebruikt, is nu de naam ‘FloraVita’ gekozen. Flora staat voor kleurrijke bloemen en Vita staat voor leven. Wij hebben een nieuw logo ontwikkeld die aansluit bij het gekozen concept en waar de kleurrijke bloemen en het groen van planten in terugkomt.

De FloraVita bloemwaaier vol kennis en expertise

Verschillende materialen en uitingen zijn vervolgens, aan de hand van het gekozen concept en het nieuwe logo, ontwikkeld. Waaronder een bloemwaaier. VBW geeft hun leden de mogelijkheid een training te volgen voor het geven van advies aan hun klanten. Dit advies kunnen zij geven met behulp van de bloemwaaier. Hierop staan verschillende ongemakken, zoals slapeloosheid, hoofdpijn e.d. Daarbij is vermeld welke planten of bloemen kunnen bijdragen aan het verminderen van de ongemakken en zo de gezondheid en levensstijl verbeteren. Ook hebben we een website ontwikkeld, waar dezelfde informatie op terug te vinden is.

Een creatief proces voor het beste resultaat

Binnen deze case was creativiteit key. Samen met VBW hebben we een mooi concept ontwikkeld. Natuurlijk liepen we ook in deze case tegen wat uitdagingen aan. Zo is de bloemwaaier compact zodat deze gemakkelijk in gebruik is. Alle informatie over de bloemen en planten op een overzichtelijke manier verwerken in deze bloemwaaier was een leuke uitdaging. 

Deze case is op dit moment nog actief. We zijn druk bezig met het verder ontwikkelen van diverse uitingen. Samen met VBW blijven we naar nieuwe mogelijkheden kijken, om zo te zorgen dat de FloraVitalisten meer waarde krijgen voor de expertise die zij de klant kunnen leveren.

Benieuwd naar FloraVita? Bekijk de website. Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw ledenorganisatie of branchevereniging?Neem gerust contact met ons op en kom langs voor een kopje koffie.

FloraVita-website
FloraVita-website
FloraVita-website

Alle benodigde digitale expertise en skills voor jouw sector

Spreek af met onze specialisten en kom achter onze werkwijze

Developer

Rik Nijdeken

Strateeg (Partner)

UX/UI designer

Lianne van Doormalen

Schakel je notificaties in    OK Nee ik wil het niet