Social media optimalisatie voor meer rendement

22 maart 2022

5 minuten leestijd

Social media optimalisatie voor meer rendement

Maak jij als bedrijf gebruik van social media om de doelgroep te bereiken, maar haal je hier nog niet het gewenste resultaat uit? Dan is het wellicht tijd om te focussen op social media optimalisatie. Het optimaliseren van jouw social media zorgt voor meer rendement! Wij leggen je uit waarom je niet het gewenste resultaat behaalt en wat je eraan kunt doen om wel het gewenste resultaat te behalen door te starten met social media optimalisatie.

Waarom je nog niet het gewenste resultaat behaalt

Wat doe ik fout? Dat vraag je jezelf waarschijnlijk af wanneer er maar geen extra likes op Facebook komen, er geen volgers op Instagram verschijnen en ook de website geen extra bezoekers aantrekt. Dit kan meerdere oorzaken hebben. We zetten er een paar op een rijtje:

  • Je hebt geen doelstellingen bepaald
  • Je houdt niet in de gaten hoe jouw huidige uitingen op social media presteren
  • Er zit geen regelmaat in de berichten op social media
  • De berichten passen niet bij de interesses van de doelgroep

Bovenstaande punten zijn veelgemaakte fouten bij bedrijven die niet precies weten hoe ze social media het beste in kunnen zetten. Wij zullen elk punt bespreken en je vertellen hoe het dan wel moet.

Doelstellingen bepalen

Bepaal van te voren welke doelstellingen je wilt behalen. Als je geen doelstellingen bepaalt, kun je ook niet meten of jouw inzet op social media resultaat heeft. Klinkt simpel, maar veel bedrijven vergeten dit of meten hun resultaten niet aan de hand van doelstellingen. Aan de hand van doelstellingen kun je starten met het effectief inzetten van social media. De ene doelstelling heeft namelijk een andere aanpak nodig dan de andere doelstelling. Een belangrijke stap in het proces van social media optimalisatie.

Social media optimalisatie betekent resultaten meten

Wat leveren jouw inspanningen op social media je eigenlijk op? Aan de hand van de eerder bepaalde doelstellingen kun je meten of jouw inzet effect heeft. Aan de hand van de resultaten kun je bijsturen, om te kijken of een andere aanpak misschien beter werkt.

Wees actief op social media

Eens in de zoveel maanden een bericht plaatsen op Facebook heeft niet zoveel zin. Het is belangrijk dat je als bedrijf actief aanwezig bent op social media. Plaats ten minste 3 keer per week iets op je social media kanalen. Zeker op Instagram moet je vaak een bericht plaatsen, anders haken volgers snel af. Heb je geen tijd om elke dag een nieuw bericht te plaatsen? Trek hier dan wekelijks of maandelijks een vast moment voor uit. Berichten kun je inplannen. Je kunt dus alle content vooraf maken, dan hoef je niet elke dag een bericht te plaatsen. Het is wel belangrijk om dagelijks in de gaten te houden wat er gebeurt op jouw social media kanalen. Reageert de doelgroep? Reageer dan ook weer op hen! Zo ga je de interactie aan met de doelgroep. De doelgroep zal hierdoor een positieve houding tegenover jouw merk krijgen, zonder dat je als opdringerig wordt gezien.
Ook klachten kunnen snel afgehandeld worden via social media. Reageer hier actief op. Zo verhoog je tevens de klanttevredenheid.

Instagram icoon op iPhone

Creëer content die past bij de doelgroep

Dit is misschien wel de meest gemaakte fout, maar ook de grootste oorzaak van slecht presterende social media accounts. Zorg dat je content maakt die past bij de doelgroep en hun interesses. Promoot je alleen jouw eigen producten? Dan zal de doelgroep snel afhaken en je niet volgen. Zij willen berichten zien en lezen die hen aanspreekt. Vertel informatie die zij nog niet weten, maar wel willen weten. Deel foto’s waar ze door worden geïnspireerd en stel vragen waar ze op willen antwoorden. Maak content voor jouw doelgroep en geen content die je zelf zo graag wil vertellen. Dit kan wel af en toe, maar zorg dat slechts 20% van alle content gaat over jouw diensten of producten.

Hulp nodig bij social media optimalisatie?

Kom je er zelf niet uit waarom je niet de gewenste resultaten behaalt via social media, maar wil je wel starten met social media optimalisatie? Dan kun je ook een social media analyse laten uitvoeren. Zo kom je erachter waar jouw fout zit en wat je dus moet verbeteren om meer resultaat te behalen.

Schakel je notificaties in OK Nee ik wil het niet