Hoger in de Google rankings

Schrijven voor Google doe je om ervoor te zorgen dat een pagina hoger rankt in Google. Een tekst voor Google wordt ook wel een SEO tekst genoemd waarbij SEO staat voor search engine optimization. Voordat we beginnen met de 6 stappen is één ding erg belangrijk wanneer je begint met het schrijven voor Google. Google wordt steeds beter in het beoordelen van teksten en websites. Schrijf dus zo natuurlijk mogelijk en ga niet over optimaliseren specifiek voor Google. Uiteindelijk schrijf je voor de bezoeker. Dit klinkt tegenstrijdig, maar ik ga het je allemaal uitleggen!

1. Het kiezen van de juiste zoekterm

Er wordt veel tijd gestoken in een zoektermenonderzoek en dat is uiteraard niet zomaar. Het is de hele basis van het schrijven voor Google. Uit het zoektermenonderzoek komen de zogeheten focus zoektermen en omliggende zoektermen naar voren. Zo weet je waar de focus komt te liggen en waar de tekst uiteindelijk over gaat.

Zoeken naar zoekterm

Focuszoekterm

Zoals de naam al aangeeft, is dit de zoekterm waar de focus voornamelijk op ligt. Zorg er dan ook voor dat deze zoekterm voldoende terugkomt in de tekst wanneer je schrijft voor Google. Let er echter wel op dat het niet te vaak terugkomt in de tekst, want dan ziet het er te gemanipuleerd uit en zal Google hier strafpunten voor gaan geven. Het moet natuurlijk overkomen en duidelijk zijn voor Google waar de tekst over gaat.

Omliggende zoektermen

Naast de focus zoekterm zijn er ook omliggende zoektermen die kunnen worden toegepast bij het schrijven voor Google. Dit zijn zoektermen die gerelateerd zijn aan de focus zoekterm. Het is onlogisch om een zoekterm met een compleet ander onderwerp toe te voegen. Dit is verwarrende voor de lezer en voor Google. Gebruik de omliggende zoektermen om ervoor te zorgen jouw tekst dat ook op die zoektermen rankt en kies omliggende zoektermen die de focus zoekterm ondersteunt.

2. Het gebruik van headers

Een tekst die je schrijft voor Google heeft structuur nodig. Het moet duidelijk zijn wat de titels zijn, wat de alineakoppen zijn en wat de paragrafen zijn. Hier gebruiken we headers voor. Deze headers zorgen ervoor dat er een structuur en hiërarchie in de tekst aanwezig is. Zo is de titel van de tekst een H1 en de alineakoppen een H2. Soms is een alinea zo groot dat ook daarin weer verschillende onderwerpen worden besproken. Dan kunnen we gebruik maken van de H3 om die onderwerpen binnen de alinea aan te kaarten.

3. Interne linkbuilding

Wanneer je een nieuwe tekst schrijft voor Google is het altijd de bedoeling dat er rekening wordt gehouden met interne linkbuilding. Scan de content daarom op woorden of zinnen die kunnen linken naar andere belangrijke seo pagina’s binnen de website. Maar let op: het intern linken moet wel gebeuren naar relevante pagina’s. Linken om te linken werkt alleen maar averechts.

4. Het schrijven voor Google

Je bent nu bekend met de opbouw van een SEO tekst en wat belangrijk is om helder te hebben voordat je begint met het schrijven voor Google. Dan gaan we het nu hebben over het schrijven van de SEO tekst zelf. Ook hier komt van alles bij kijken.

Schrijven voor Google laptop

De inleidende alinea

Het is belangrijk om een goede inleidende alinea te hebben. Het is een uitgelezen kans om jouw bezoeker ervan te overtuigen dat hij op de juiste pagina is. Zorg er dus voor dat het een aantrekkelijke en overtuigende alinea is, die ervoor zorgt dat de bezoeker verder wilt lezen.

Schrijf niet voor Google, maar voor de gebruiker

Nu hoor ik je denken: “huh, we waren toch juist voor Google aan het schrijven?” Dat klopt, maar Google ontwikkelt zich snel en probeert steeds beter in te schatten of een pagina relevant is voor de gebruiker. Dit doen ze kort gezegd door vanuit het perspectief van een gebruiker te oordelen. Schrijf de SEO tekst dus zo natuurlijk mogelijk. Denk vanuit de gebruiker: als ik zou zoeken naar de focus zoekterm en omliggende zoektermen, zou ik dan op deze pagina willen belanden?

Maak de tekst scanbaar

Hoe vaak kom je op een webpagina en begin je met het lezen van een tekst van boven naar beneden, woord voor woord? Inderdaad: nooit. Wanneer een bezoeker op de pagina komt, gaat hij al heel snel beginnen met scannen of dit is wat hij zoekt. Het is dus de bedoeling dat de tekst scanbaar wordt gemaakt wanneer je gaat schrijven voor Google. Dit doe je bijvoorbeeld door het creëren van een duidelijke header structuur en in alinea’s de kern van de alinea dikgedrukt te maken. Zorg ervoor dat de headers duidelijk aangeven wat er in de alinea wordt verteld en maak het triggerend genoeg voor de bezoeker om te beginnen met lezen.

Tekst scannen

Maak de alinea’s niet te lang

Dit sluit eigenlijk aan op het scanbaar maken van de tekst. Niets schrikt meer af dan een grote lap tekst zonder enige afbeelding, video, call to action etc. Tenzij je op zoek bent naar een specifiek wetenschappelijk artikel, is de kans groot dat de bezoekers bouncen op de pagina. Zorg er dus voor dat de alinea’s niet te lang worden maar wel antwoord geven of voldoende informatie geven met betrekking tot de H2 of H3.

Houd het simpel en spreek de doelgroep aan

De tekst die je schrijft voor Google moet toegankelijk zijn en niet teveel moeite kosten om te lezen. Gebruik daarom simpele en duidelijke taal. Hierdoor is de tekst voor een breed publiek aantrekkelijk. Uiteraard is er een bepaalde doelgroep voor de tekst, namelijk de (potentiële) klanten van het bedrijf. Zorg ervoor dat de tekst aansluit op de doelgroep.

5. Uitweiden over een onderwerp? Bewaar het voor een blog

Wanneer je fanatiek aan het schrijven bent voor Google over een bepaald onderwerp zal het vast voorkomen dat je eigenlijk wilt uitweiden met aanvullende informatie. Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat de focus wordt behouden en is uitweiden naar een ander onderwerp niet verstandig. Het is wel mogelijk om te onthouden wat je wilde vertellen en uiteindelijk een aparte blog erover te schrijven! Ga voor je begint met het schrijven uiteraard eerst na of er misschien relevantie zoektermen beschikbaar zijn voor dat onderwerp.

6. Voorkom duplicate content

Op een gegeven moment heb je zoveel teksten voor Google geschreven op de website dat het gevaar van duplicate content op de loer ligt. Met duplicatie content bedoelen we content waarvan het al een keer eerder in een andere SEO tekst voorkomt. Google ziet dit als herhaling, wat verwarrend is voor Google wanneer hij jouw website probeert te laten ranken. Google weet namelijk niet welke pagina hij moet tonen in de zoekresultaten. Dit kan voor een daling in de rankings zorgen.

Klaar om je eerste tekst voor Google te schrijven

Je bent er inmiddels wel achter dat het schrijven van een goede tekst voor Google lastiger is dan veel mensen denken. Er komt veel bij kijken en je moet met veel dingen rekening houden. Wanneer je alle punten goed doorleest en analyseert, zul je een heel eind komen. En zoals met alles, oefening baart kunst. Laat andere mensen ernaar kijken en geef feedback aan elkaar, zodat je de volgende keer nog beter voorbereid een SEO tekst gaat schrijven!

 

Schrijven voor Google uitbesteden?

Het schrijven van SEO teksten liever uitbesteden? Er komt inderdaad veel bij kijken en we snappen dat uitbesteden een goede optie is. Bij BTTR beschikken we over SEO specialisten die precies weten wat ze moeten doen op meer bezoekers op jouw website te krijgen. Neem gerust contact met ons op als je nog vragen hebt of meer wilt weten over onze diensten.

Contact opnemen
0318 - 760 960