Pinterest zakelijk inzetten: hoe en waarom je zou dat doen

22 maart 2022

10 minuten leestijd

Pinterest zakelijk inzetten: hoe en waarom je zou dat doen

Misschien ken je het platform Pinterest al, misschien nog niet. Als je Pinterest helemaal nog niet kent, dan raad ik je aan deze blog aandachtig te lezen. Pinterest is namelijk een social media platform dat steeds groter wordt en Pinterest zakelijk inzetten wordt ook steeds interessanter. Ik leg je uit wat Pinterest is, waar de kansen voor bedrijven liggen en hoe je het zakelijk in kunt zetten.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een zeer visueel social media platform. Het platform fungeert als prikbord voor inspirerende en interessante afbeeldingen. Pinterest is vooral populair onder de vrouwen, bijna 80% van alle gebruikers is een vrouw. Inmiddels wordt Pinterest wereldwijd door 175 miljoen mensen gebruikt. In Nederland gebruiken 2,4 miljoen mensen Pinterest maandelijks.

Pinterest homescreen

De kracht van Pinterest

Pinterest is dus een visueel prikbord en bestaat volledig uit beeld. Dit is ook meteen de kracht van het platform. De uitdrukking ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’ is er niet voor niets. Beeld wordt beter onthouden, er wordt sneller op geklikt en het wordt sneller gedeeld. Daarnaast is Pinterest voor bedrijven zo interessant, omdat de gebruiker vaak al op zoek is naar een product. Zij zijn al van plan een aankoop te doen, maar oriënteren zich eerst op Pinterest. Ze doen er inspiratie op, maar zijn ook daadwerkelijk van plan iets te doen met die inspiratie.

Pinterest is zowel interessant voor B2C als voor een B2B markt. In eerste instantie zou je kunnen denken dat het vooral interessant is voor B2C, omdat het vooral gericht is op directe verkoop. Toch is het ook interessant voor B2B bedrijven, want Pinterest is goed voor je SEO!

Pinterest heeft vele voordelen voor bedrijven. Ik heb er een aantal voor je op een rijtje gezet:

  • Pinterest zorgt voor meer verkeer naar de website
  • Je bent online beter vindbaar
  • Je krijgt inzicht in de interesses van de doelgroep

Adverteren op Pinterest

Op dit moment is het in Nederland nog niet mogelijk om als bedrijf te adverteren op Pinterest, maar dit zit er wel aan te komen! Het adverteren op Pinterest is al uitgerold naar landen als Ierland, Australië en Nieuw-Zeeland. Het is niet bekend vanaf wanneer het ook mogelijk is in Nederland.

Starten met Pinterest zakelijk inzetten

Ben je overtuigd van de kracht van Pinterest voor bedrijven? Dan is het tijd om ermee aan de slag te gaan en Pinterest toe te voegen aan de social media strategie. Maar hoe zet je Pinterest zakelijk dan precies in? Ik leg het je uit.

De eerste stap is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Pinterest. Vervolgens begin je met het aanmaken van borden. Dit zijn de ‘prikborden’ waar we het eerder al over hadden. Zorg dat je verschillende categorieën aanmaakt, door ze bijvoorbeeld te verdelen in productcategorieën. Voor een online marketing bureau zoals wij zijn kun je bijvoorbeeld de volgende categorieën aanmaken:

  • Online marketing quotes & tips
  • Inrichting van ons kantoor
  • Infographics

Het is belangrijk dat de pins die jij op je borden ‘pint’ relevant zijn. Wanneer iemand het bord ‘online marketing quotes & tips’ gaat volgen, dan wil hij geen foto’s van honden zien. Om maar even een voorbeeld te noemen.

Schakel je notificaties in    OK Nee ik wil het niet