Online marketing strategie in 6 stappen

De online marketing strategie is het startpunt van online succes. In een online marketingstrategie beschrijf je hoe je jouw online doelen gaat bereiken.

Een goede strategie geeft richting en zorgt voor meer resultaat. Doordat je een duidelijke online marketingstrategie ontwikkelt, ben je verplicht keuzes te maken. Deze keuzes zorgen ervoor dat je niet alles op iedereen richt, maar dat je heel specifiek gebruik een online marketingplan maakt. Dit zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep op de juiste manier aanspreekt, wat zorgt voor meer resultaat.

1. Je online marketing doelstellingen bepalen

Het meest waarschijnlijke antwoord op de vraag “wat is je doel?” is: “meer omzet” of “meer klanten”. uiteindelijk is dat altijd het doel. Je wilt meer van je producten of diensten verkopen. En toch geldt dat elke website of webshop unieke online marketingdoelstellingen heeft. Niet iedereen start gelijk op hetzelfde punt. Breng je een geheel nieuw product op de markt? Dan is jouw online marketingdoel anders dan voor een website die meer zal verkopen aan de huidige websitebezoekers.

De vraag waar je nu staat is daarbij enorm belangrijk. Door onderzoek te doen naar je huidige situatie en je huidige positie in de markt, kun je bepalen welke online marketing de realiteit is.

Voorbeelden online marketing doelstellingen

Je online marketingdoelstellingen kunnen gaan over naamsbekendheid, bezoekers op de website, leads of directe verkoop. Enkele voorbeelden van online marketingdoelstellingen zijn:

  • Verhogen van het conversiepercentage op de website van 1% naar 2% bij hetzelfde aantal gebruikers op de website
  • Het aantal websitebezoekers vanuit social media stijgt met 30%
  • Groei in het aantal herhalingsaankopen
  • Aantal downloads van de brochures verhogen met 10%

2. Wie is je online doelgroep?

Om je doelgroep te bereiken, moet je wel eerst weten wie je doelgroep is en waar je ze online kunt vinden. Vaak horen we als antwoord op deze vraag ‘Iedereen tussen de 18 en 65’. Het kan best zo zijn dat jouw product of dienst voor mensen van 18 interessant is en ondertussen ook voor een doelgroep van 65, maar toch wil je deze doelgroep verkleinen. Als jij geen keuze maakt voor een doelgroep, dan kiest er ook niemand voor jou. Je doelgroep wil zich aangesproken voelen en zich herkennen in de content die je met ze deelt. Daarom is het belangrijk om keuzes te maken en je doelgroep te kiezen.

Je kunt beginnen met een onderzoek naar je huidige websitebezoekers of klanten. Hoe oud is deze groep? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Uit welke regio komen ze?

Deze vragen kun je ook beantwoorden door binnen je organisatie onderzoek te doen. Stel vragen aan de aan je salesafdeling of klantenservice. Zij zijn veel in contact met de doelgroep en kunnen je waarschijnlijk veel vertellen.

Probeer hierin patronen te herkennen, die regelmatig voorkomen. Zo vorm je een duidelijk beeld van je doelgroep.

3. Beter goed gejat dan slecht bedacht

De kans is groot dat je concurrenten (al) een online marketing strategie hebben. Om je eigen online marketing strategie vast te stellen, kan het nuttig zijn om onderzoek te doen naar je concurrentie. Waar zetten zij op in online? Wat doen ze goed? Wat doen ze minder goed?

Door onderzoek te doen naar de kracht van je concurrent, kun je bepalen of je dezelfde richting kiest of juist een totaal andere online marketing strategie kiest.

Enkele voorbeelden waar je naar kunt kijken als je onderzoek doet bij de concurrent zijn:

  • Op welke zoektermen wordt de concurrent organisch goed gevonden?
  • Op welke zoektermen adverteert de concurrent?
  • Op welke social media kanalen is de concurrent actief?
  • Deelt de concurrent actief content? Zo ja, welke content is dat?

4. Online marketing middelen bepalen

Een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie, zijn de middelen die je gaat inzetten om je doelgroep te bereiken. Als je weet waar je doelgroep online te vinden is, zou dit een relatief makkelijke keuze moeten zijn.

We adviseren niet om in één keer te starten op alle online kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Je kunt beter enkele kanalen goed doen, dan alle kanalen half doen.

Voorbeelden online marketing middelen

Er zijn enorm veel online marketing middelen waar je je doelgroep kunt bereiken. Enkele voorbeelden:

  • Google
  • Bing
  • Pinterest
  • Facebook
  • Instagram
  • TikTok
  • Snapchat
  • Twitter

5. Werken met KPI's

Met KPI’s (Key Performace Indicator) kun je meten of je op de juiste weg bent om je online marketing doelstelling te halen. Binnen de online marketing strategie zijn je KPI’s dus belangrijk voor evaluatie en optimalisatie.

Bij BTTR werken we met rapportages die de KPI’s inzichtelijk maken. Per KPI zie je het verloop in een grafiek. Dit jaar in verhouding met vorig jaar. Hierdoor worden ook seizoentrends, updates van Google en aanpassingen op de website inzichtelijk gemaakt.

Online marketing dashboard

Naast de standaard KPI-rapportage, maken we data ook inzichtelijk in een online marketing dashboard. Zo maken we de resultaten van een online marketing strategie inzichtelijk en leesbaar.

Voorbeelden online marketing KPI’s

Online marketing KPI’s zijn gebaseerd op de algemene online marketing doelstellingen die je al eerder in de online marketing strategie hebt bepaald. De KPI’s maken inzichtelijk of je op de juiste weg bent. Bij online marketing KPI’s kun je denken aan:

  • Aantal bezoekers op de website vanuit Google
  • Aantal bezoekers op de website vanuit Facebook
  • Aantal sessies op de contactpagina
  • Tijd op pagina van een specifieke productpagina
  • Bouncepercentage van een specifieke dienstpagina

6. Stappenplan online marketing strategie

Als de online marketing middelen bekend zijn, kun je voor alle middelen aan de slag met een online marketing plan. Zo is de strategie om de vindbaarheid in Google te verhogen heel anders dan de strategie om meer bezoekers vanuit social media te trekken.

SEO strategie

In deze SEO strategie beschrijf je de belangrijkste focus zoektermen voor de website en welke werkzaamheden er moeten worden uitgevoerd om de online vindbaarheid te verbeteren. De eerste stap is onderzoek doen naar relevante zoektermen. Op welke zoektermen wil je gevonden worden in Google? Naar welke zoektermen zoekt de doelgroep? Lees hier meer over hoe je hoger in Google komt.

Google Ads strategie

Voor Google Ads wordt net als voor SEO een strategie bepaald. De eerste stap is het vinden van relevante zoektermen. Het is namelijk belangrijk om doelgericht te adverteren, om een zo hoog mogelijk resultaat te behalen. Specifieke zoektermen zijn belangrijk, want dan weet je zeker dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Op de pagina ‘adverteren op Google‘ lees je wat er nog meer moet gebeuren als je gaat adverteren in Google.

Social media strategie

Om een social media strategie te maken, is het belangrijk dat je beslist of je gaat adverteren via social media of alleen organisch wil groeien. Dit zijn namelijk twee heel verschillende manieren om je doelgroep aan te spreken. Het verschil is eigenlijk net zo groot als tussen SEO en SEA. Bij adverteren via social media betaal je voor je bereik en kun je heel gericht een doelgroep bereiken. Bij organische social media content ga je interactie aan met je volgers, die vaak al betrokken zijn bij je merk. Daarbij zijn er ook nog eens ontzettend veel verschillende social media kanalen, zoals:

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • TikTok
  • Snapchat
  • Pinterest

Je social media strategie is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie, omdat je via social media een doelgroep bereikt die je via Google niet bereikt of een doelgroep die je nogmaals kunt beïnvloeden.

Conversie optimalisatie strategie

De SEO strategie, SEA strategie en social media strategie zorgen vaak voor meer bezoekers naar je website. Dat is een mooie eerste stap, maar uiteindelijk wil je dat die bezoekers overgaan tot actie. Je wil dat ze contact met je opnemen, een product via de webshop aanschaffen of een abonnement bij je afsluiten.

Door de juiste conversieoptimalisatie strategie, verhoog je het conversiepercentage op je website. Het conversiepercentage is het percentage bezoekers dat overgaat tot een door jou bepaalde actie. Het verzamelen van relevante data is hierbij een belangrijk onderdeel. Want wat voor de ene webshop werkt, hoeft voor een andere webshop niet zo goed te werken. Hier komt analyseren, toepassen, testen en bijsturen bij kijken. Zo kom je erachter wat voor jouw klanten goed werkt.

Wil je meer lezen over conversieoptimalisatie? Ga dan naar ons blog “een hogere omzet met conversie optimalisatie”.

E-mailmarketing strategie

E-mailmarketing kun je inzetten vanuit verschillende doelstellingen. Dat is dan ook stap één van je strategie. Wat wil je bereiken met e-mailmarketing? Voorbeelden van doelstellingen, zijn:

  1. Weer top-of-mind worden bij je bestaande klanten, om ze te triggeren een nieuwe aankoop bij je te doen.
  2. Potentiële klanten converteren naar een betalende klant.
  3. Uitbreiden van de mailinglijst, om de naamsbekendheid van je merk te vergroten.

Afhankelijk welk doel je hebt, bepaal je welke strategie voor e-mailmarketing bij je past. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met doelstelling 1? Dan kun je via e-mail cross-selling toepassen. Dit betekent dat je de klant een product aanbiedt, dat gerelateerd is aan het product dat hij al bij je heeft gekocht. Heeft een klant bijvoorbeeld een sportlegging bij je gekocht? Dan kun je haar een unieke aanbieding doen voor een sportshirt.

Deze cross sell strategie is een voorbeeld van de strategieën die wij toepassen als e-mailmarketing strategie.

Hulp bij je online marketing strategie

Zoals je hebt gelezen, is het opstellen van een online marketingstrategie geen kwestie van een uurtje werk. Je hebt veel informatie over je doelen en je doelgroep nodig, maar ook over de mogelijkheden van online marketing middelen, tools, kanalen en ontwikkelingen. Daarom kan het nuttig zijn om dit samen met een online marketingbureau aan te pakken.

Wij kunnen je richting helpen geven aan je doelen en je online marketingstrategie helder in kaart brengen. Samen met jou gaan we aan de slag met het behalen van online doelen. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen
0318 - 760 960