Instagram Reels: stap voor stap uitgelegd

Nu de populaire app TikTok onder vuur ligt in de VS, bedacht Instagram dat dit het ideale moment is om de concurrerende feature van Instagram uit te rollen. Deze nieuwe feature laat je, net als TikTok, korte video’s maken en delen. Klinkt bekend, toch?

Maar wat zijn Instagram Reels en hoe kun je ze gebruiken in je marketingstrategie? Ontdek alles wat je moet weten in ons blog over Instagram Reels.

Wat is Instagram Reels?

Net als bij TikTok kunnen Instagram-gebruikers videoclips van 15 seconden opnemen en tegelijkertijd bewerken. Dit doe je door muziek en effecten toe te voegen. Deze reels kun je vervolgens delen met je volgers via Instagram Stories of op je profiel.

Na het maken van de eerste Reel krijg je een nieuw tabblad op je profiel. Samen met je eigen feed en IGTV (als hier gebruik van wordt gemaakt) vind je hier nu ook je Reels.

Heb je een openbaar profiel? Dan kunnen je Reels ook getoond worden op de Explore pagina.

Voorbeeld van Instagram reels

Waarom lanceert Instagram Reels?

Het is geen toeval dat de meeste functies je bekend in de oren klinken. Instagram Reels kun je zien als een directe reactie op de groeiende populariteit van TikTok, welke de afgelopen 12 maanden ontzettend in populariteit is gestegen. TikTok genereerde volgens Adweek “de meeste downloads voor elke app ooit in een kwartaal” in Q1 2020. Het is dus geen verrassing dat Instagram stappen onderneemt om de populairste functies van TikTok te repliceren.

Dit is niet de eerste keer dat Facebook, het moederbedrijf van Instagram, probeert om een TikTok-alternatief te lanceren. Eerder lanceerde ze een zelfstandige app Lasso, maar deze is tot op heden nog niet van de grond gekomen. Door de goede positionering in de Instagram-app en alle bekendheid die Instagram al heeft, zouden Instagram Reels een veel grotere kans van slagen kunnen hebben. Als het op series gebaseerde inhoud aankomt, heeft IGTV zijn positionering gevonden. Bij IGTV kun je intunen bij elke aflevering van jouw favoriete merk. Maar met Reels vult Instagram de leegte van hoogwaardige inhoud die nog steeds informeel is, maar langer dan 24 uur zichtbaar is.

Dit geeft de mogelijkheid dat je van je persoonlijkheid en merk een meer dynamische en creatieve kant kunt laten zien.

Instagram heeft al meer dan 1 miljard actieve gebruikers — en als we iets hebben geleerd van de introductie van Instagram Stories, dan is het dat Instagram weet hoe ze een “tried-and-tested” format met succes kunnen repliceren.

Zo maak je een Instagram Reel

Instagram Reels is een nieuwe modus in het cameramenu van Instagram Stories. Om toegang tot deze modus te krijgen, open je gewoon de Instagram Stories-camera en klik je onder op Reels tot je in de Reels-camera bent.

Stap 1: Audio

Voeg audio toe aan je Instagram Reel. Gebruik de muziekbibliotheek of je eigen audio. Staat je profiel op openbaar, dan kunnen mensen jouw audio gebruiken in hun eigen Reels.

Stap 2: Snelheid

Laat je video versneld of juist vertraagd afspelen. Aan jou de keus!

Stap 3: Effecten toevoegen

Net als bij de Boomerang-modus, kun je naar de andere kant scrollen om effecten of AR-filters toe te passen op je Instagram Reels-video. Je kunt ervoor kiezen om eerder opgeslagen filters te gebruiken of scroll naar het einde en tik op “Bladeren door effecten”. Gebruik al je creativiteit!

Stap 4: Timer

Selecteer het stopwatch-pictogram om te bepalen hoelang de clips zullen zijn. Als je een timer instelt, wordt er afgeteld voordat de opname begint. Handig als je een Instagram Reel van jezelf wilt maken.

Stap 5: Uitlijnen

Maak je een Reel die uit meerdere stukjes video’s bestaat, dan is uitlijnen de tool om te gebruiken. Zo kun je van meerdere beelden een goed lopende video maken.

Tijd om jouw creatie te delen! Je kunt de Instagram Reel delen in je Stories, in de Explore Feed en in de nieuwe tab Reels in je profiel. Check het nieuwste tabblad Instagram Reels op Instagram-profielen – hier zie je je video’s en concepten. Ook kunnen Instagram-gebruikers hier terecht om al je gepubliceerde Reels te vinden.

Zo gebruik je Instagram Reels als bedrijf

Instagram Reels is een nieuwe manier om aan je community te bouwen en je bereik op Instagram te vergroten. Het is een leuke en dynamische manier om (creatieve!) momenten met je publiek te delen. In dit vroege stadium blijkt al dat Instagram Reels een plek is voor zowel merken als content creators. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om op een creatieve manier hun doelgroep te bereiken.

 

View this post on Instagram

 

#LVCruise Playing games at the #LouisVuitton studio. Music: Goliath by @woodkidmusic

A post shared by Louis Vuitton Official (@louisvuitton) on

 

 

View this post on Instagram

 

Style change ??? w/ @zachnogha ? 4119 ? 4159 —— ? 4191 ? 3713 —- ? 3437

A post shared by SIXTH JUNE (@sixthjune) on

0318 - 760 960