Social media adverteren

8 tips voor meer bereik op Instagram

21 maart 2022

10 minuten leestijd

Geschreven door:

Mandy Downey
Social Media consultant

8 tips voor meer bereik op Instagram

Afgelopen week introduceerde Instagram een nieuwe update: het plaatsen van meerdere foto’s tegelijkertijd. Adverteerders op Instagram konden dit al langer, maar nu is het mogelijk voor iedereen. Waarom dit zulk goed nieuws is? Omdat je jouw volgers niet meer hoeft te overladen met foto’s, maar je wel een beter verhaal kunt vertellen. Je plaatst simpelweg meerdere foto’s tegelijk, maar jouw volgers kunnen nu horizontaal scrollen in plaats van 10 foto’s verticaal langs te moeten.

Deze update op Instagram is een mooie gelegenheid om weer eens te kijken naar de mogelijkheden voor bedrijven op Instagram. Hieronder geef ik je een aantal tips om jouw organisch bereik op Instagram te vergroten. Zonder te betalen jouw doelgroep bereiken, is dat nog wel mogelijk? Ik geef je een aantal tips!

Voordat ik je een aantal tips geef om Instagram in te zetten als bedrijf, ga ik eerst in op de voordelen van Instagram.

De voordelen van Instagram voor bedrijven

Wat kun je eigenlijk met Instagram als bedrijf? Via Instagram kun je jouw visuele verhaal vertellen! Let wel op jouw doelgroep. De doelgroep op Instagram is aan de jonge kant. Van de 15 tot 19 jarigen maakt 52% gebruik van Instagram. Onder de 20 tot 39 jarigen maakt 24% gebruik van Instagram. Zit jouw doelgroep in deze leeftijdscategorie? Geef Instagram dan zeker een kans.

De voordelen van Instagram op een rijtje:

  • Instagram kan jouw naamsbekendheid en online zichtbaarheid vergroten.
  • Je kunt meer bezoekers naar jouw website leiden.
  • Via Instagram kun je de bedrijfscultuur van de organisatie goed over laten komen.
  • Je kunt talent aantrekken.
  • Instagram is een social media platform waar heel veel interactie plaatsvindt.

Instagram bedrijfsprofiel inrichten

Wanneer je als bedrijf gebruik gaat maken van Instagram, is het belangrijk om het bedrijfsprofiel op de juiste manier in te richten. Via Instagram kun je een speciaal bedrijfsprofiel aanmaken. De extra’s die je dan krijgt, zijn:

  • Een contactknop op jouw Instagram profiel.
  • Bedrijfsinformatie zoals een telefoonnummer of adres toevoegen.
  • Statistieken bekijken.
  • Mogelijkheid tot adverteren op Instagram.

Je kunt een Instagram profiel omzetten in een bedrijfsprofiel, als je beheerder bent van de Facebook bedrijfspagina van de organisatie.

De 8 Instagram tips op een rij

Nu je weet dat je Instagram in gaat zetten en je weet hoe je een bedrijfsprofiel moet aanmaken, kun je aan de slag. Hieronder zijn onze 10 tips voor meer bereik op Instagram.

1. Optimaliseer je biografie

Op je Instagram profiel kun je een korte beschrijving geven van jezelf. Gebruik deze ruimte! Vertel waar je voor staat en wat je (aan) te bieden hebt. Zorg dat dit stukje tekst is geschreven in dezelfde tone-of-voice als je andere communicatiekanalen, zoals je website.

2. Publiceer sterke content

Dat klinkt logisch, maar het is ook ontzettend belangrijk. Zorg dat je unieke content plaatst die er mooi uitziet. Zorg dat je scherpe foto’s maakt die bij je account passen. Vertel het verhaal van jouw merk. Een herkenbare huisstijl is aan te raden om een mooie Instagram ‘feed’ te creëren. Gebruik bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter of laat een bepaalde kleur terugkomen in (bijna) alle foto’s. Creëer een herkenbare stijl. Het gebruik van één dominante kleur zorgt zelfs voor 17% meer likes!

3. Maak gebruik van #hashtags

Hashtags zorgen ervoor dat je foto’s beter gevonden worden. Zorg ervoor dat je hashtags gebruikt die ook echt met de foto te maken hebben of die met jouw vakbranche te maken hebben. Gebruik als bedrijf niet meer dan 15 tot 20 hashtags. En een belangrijke tip: plaats de hashtags als eerste reactie onder je eigen bericht. Zo ziet niet iedereen de hashtags direct (irritant!), maar wordt jouw bericht er wel op gevonden.

4. Gebruik de link in je profiel

Voor de gebruikers van Instagram is het een voordeel dat je niet overal een link naar een website neer kunt zetten. Dit verlaagt het spam-gehalte. Je biografie is één van de weinige plekken waar je een link kunt plaatsen. Maak hier dus gebruik van. Deze link kun je iedere keer wijzigen. Heb je bijvoorbeeld een bericht op Instagram gezet van jouw laatst geschreven blog? Plaats dan een link van deze meest recente blog in jouw biografie. Zeg er dan wel even bij dat er een link in de bio staat, anders kan de bezoeker dit natuurlijk niet weten. Wij verkorten links altijd in Bitly. Dit ziet er netjes uit en je kunt precies zien wie er op welk kanaal op de link heeft geklikt. Handig!

5. Ga de interactie aan met volgers

Zoals eerder al aangegeven staat, is Instagram een platform waar veel interactie plaatsvindt. Een ideale plek om in dialoog te gaan met jouw doelgroep. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op foto’s van jouw doelgroep te reageren. Je kunt ook een vraag stellen onder je eigen content. Zorg er dan wel voor dat je heldere vragen stelt. Vraag bijvoorbeeld niet: “wat is jouw favoriete kleur?” Maar vraag: “rood of blauw?”

Het organiseren van win-acties of wedstrijden levert vaak ook veel interactie op. Het is dan wel belangrijk dat je een actie organiseert die past bij jouw merk.

6. Maak gebruik van geo tagging

Wil je lokaal goed gevonden worden? Maak dan gebruik van geo tagging. Geef aan waar de foto genomen is. Zo zal jouw lokale doelgroep jouw berichten sneller te zien krijgen.

7. Volg jouw doelgroep

Ga jouw doelgroep volgen op Instagram, zodat ze jou terug gaan volgen. Mits ze je interessant genoeg vinden, is de kans groot dat ze je terug zullen volgen. Je kunt je doelgroep vinden door te zoeken op bepaalde #hashtags of door op locatie te zoeken. Zorg ook dat je zelf reageert op berichten van anderen en like erop los! Wees actief aanwezig, zo val je zelf ook meer op.

8. Plaats regelmatig content

Instagram is een platform waar regelmatig content wordt geplaatst. De meeste merken die zich actief bezighouden met Instagram, plaatsen zo’n 6 berichten per week. De meeste berichten daarvan worden geplaatst in het weekend. Instagram is geen 9:00 tot 17:00 communicatiemiddel.

Starten met Instagram voor jouw bedrijf

Met bovenstaande tips kunnen we je garanderen dat je veel succes kunt behalen uit Instagram. Mits jouw doelgroep zich op dit kanaal bevindt natuurlijk. Vond je dit artikel interessant? Deel het dan gerust met jouw netwerk!

Wil je nog meer social media of online marketing tips? Hou onze blog dan zeker in de gaten.

Schakel je notificaties in    OK Nee ik wil het niet